Muka Surat

Friday 17 April 2015

Tips kesihatan, Hebatnye Habbatus Sauda' (Jintan Hitam)

Salam jumaat, Salam pengenalan buat Habbatus Sauda'.... hihihihi Dalam kehidupan harian semua pasti ada yang menjadi amalan seharian kan? kawan² pernah dgr tentang Habbatus Sauda' nie? meh saya nk cerita skit sapa Habbatus Sauda' nie... kami sekeluarga pun baru lagi mengamalkan pengambilan Habbatus Sauda' nie....jadik saya nk ajak semua lah...jom ramai² amalkan jugak... 

Nie lah bentuk Habbatus Sauda'

Ini pulak jenis yang kami amalkan...yg drop nye... tapi bukan jenama nie...
[Dedua gambar nie atas ehsan Mr.Google tau...ahaks...]
 
Hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah ra. Beliau pernah mendengar Rasulullah bersabda:

"Sesungguhnya Al- Habbatus Sauda' boleh menyembuh segala penyalit kecuali Al-Sam". Aku bertanya "Apakah Al-Sam itu?. Baginda menjawab, " Al-Sam itu ialah maut". (Riwayat Bukhari)


Ha nampak tak disitu??? Rasulullah pun telah menyebut kehebatan tumbuhan halus ciptaan Allah nie... sgt² bermanfaat pada tubuh badan kte. Dalam byk² website yang menceritakan kepentingan Habbatus Sauda' pada tubuh kte nie, saya ambik serba sikit sebagai rumusan apa kelebihan Habbatus Sauda' nie:
  • Menguatkan system imun kte
  • Anti tumor
  • Anti alergi
  • Meningkatkan konsentrasi dan daya ingatan
  • Menutralkan racun
  • Memperbaiki saluran pencernaan
hihihihi.... tu antara nyelah... pernahkan dgr tentang amalan Rasulullah dimana, Rasulullah menjaga pemakanannye sehinggakan disepanjang riwayat baginda, baginda tidak pernah sakit perut.... maka kte sebagai umatnye...marilah kte ikut apa yang menjadi amalan Rasulullah...hihihi. 

Ok skang saya nk cerita bagaimana kami makan Habbatus Sauda' nie... mudah jek kawan²... kami amalkan minyak Habbatus Sauda' tu... campurkan 3 titis minyak Habbatus Sauda' dgn sesudu madu kedlm air secawan.... kacau² kemudian minumlah sebelum tido dan selepas bangun dari tido... pastikan sudu dan cawan yang kawan² guna adalah plastik ye... Zat dari Madu akan terhapus jika kte guna sudu besi atau cawan besi ke...ahaks... ohh tips tu...ahaks... dan pastikan jugak air yg digunakan adalah air masak sejuk saje...bukan air peti ais @ air panas... hihihihi.. cubalah..


Ha! amalan nie untuk seisi keluarga tau.... semua boleh minum...hihihihi... cubalah... En.Suami dulunye ada masalah kolestrol dan gula dalam darah yg agak tinggi...setelah mengamalkan nie...Alhamdulillah dia bebas dari masalah tu...hihihi syukur.... dan pada siapa yg tiada masalah kesihatan boleh jugak amalkan dgn niat mengikut sunnah nabi. Semoga mendapat pahala.... Untuk memperkuatkan ingatan anak² dalam menerima pembelajaran seharian pun elok amalkan Habbatus Sauda' nie... 


Itu sahaja, Salam jumaat semua...

No comments :

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan jejak... Jemput datang lagi ;)

Click Meeeeeee

Best blog diorg nie...Jom terjah!

Sumber BW saya yang utama ;)