Muka Surat

Thursday, 16 April 2015

Petua menghilangkan rasa KAPUR pada MEE KUNING

Salam pagi khamis semua, amboiiii tetiba topic masak ek? kehkehkeh... layan jelah... mak² kan... hihihihi... petua nie dari mak mertua saya... byk petua mak mertua saya nie... lain kali share yg lain pulak ek... saya cuba menjadi yang nie...cuba kawan² pulak mencobe nye...hihihi
Tau kan mee kuning? meh nk tepek gambo mee kuning buatan malaysia...ahaks...atas ehsan Mr.Google semestinye...hihihi


Tq Mr. Google....
Ok terus kepada petua kte tu yekk.... kawan² semua pernah kan alami, mee kuning yang kte masak diumah tu rasa kapurnye terlalu kuat... mcm kalo gigit jek mee tu dlm mulut rasa mcm kesat² kan? eh mcm mana nk discribe nie? eh paham kan? kan? kan? hihihihi... bagi yang x tahan dgn kandungan kapur dalam mee tu akan megalami "air kecil tidak lawas", "air kecil kapit", "x puas buang air kecil" kehkehkeh.... tersensot pulak blog nie...tapi benar kan??? hihihi

Gini petua nye... sebelum kte masak mee tu, selalu kawan² basuh mee tu guna air biasa je kan?? hihihihi ok skang nie tukar skit.. ambik 2 sudu gula (gula pasir yang buat minuman tu) pastu tabur dekat mee(tuk sepeket mee)....bila dah tabur kawan² gaul² sehingga rata.... lepas tu bubuh air dalam mee tadi...dan basuh.... bilas² 2 3 kali.. kalo boleh biarlah gula tu tadi larut sebelum kawan² bilas dgn air biasa ye...InsyaAllah berhasil...hihihi cubalah...


Kalo makan dikedai tu memang x basuhlah mee tu kan? bagi yang x boleh mkn mee kerana takut terkena perkara seperti diatas yg saya sebutkan tadi tu...boleh cuba k petua nie... pasti dapat kurangkan rasa kapur itu... apa yek istilah "rasa kapur nie" tapi semua paham kan? hihihi... seram jugak, bagi petua tapi org tak paham apa kte cuba sampaikan...kan ke x sampai tujuan utama kongsi petua nie??? kehkehkeh...


8 comments :

  1. wahhh good good bole cuba nanti.. btw saje jalan jalan. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihihi....haah cuba lah nanti....hihihi
      TQ sbb berjln² di sini sambil tinggalkan jejak....

      Delete
  2. Petua yang menarik... terima kasih ye.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi...cubalah ye Lin....nie petua mak mertua nie.hihihi

      Delete
  3. kalau kat pasar malam pun jarang jumpa mee goreng yang basuh bersih dan xde rasa kapur.. Sebab tu selalu elakkan diri beli mee goreng kat luar..
    tq share petua..

    ReplyDelete
  4. tq for sharing basuh guna air suam pon dpt mengurangkan kapur pada mee juga

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan jejak... Jemput datang lagi ;)

Click Meeeeeee

Best blog diorg nie...Jom terjah!

Sumber BW saya yang utama ;)