Alhamdulillah semuanya dah
settle...memory card pun dah dapat yang baru. syukur.... Jadi ada 2 3 steps
yang boleh Fiza sharekan dekat sini untuk kawan2 yang mungkin mengalami masalah
yang sama...Walaupun kecewa sepenuh perasaan dgn layanan pihak kedai pada kami,
yang paling utama jgn mengamuk2...cool saja(konon2 nya lah....padahal nak marah
depan2 tu jugak...tapi cool2...cuba bertenang...ternaik jgk suara..huhuhu)
Step pertama, calm down dan
pastikan betui2 adakah kte dipihak yang benar... nie memang kami sempat lah
buat sbb pihak kedai tak layan kami selama lebih kurang 30minit... hahah sempat
lah pikir. Tercegak sambil pikir betui2 kte salah ke dia salah...
Step kedua, (wahhh lama dia
ignore kami nie) Fine...Tanyakan nama staff yang patut layan anda tu...catat
nama dia...bagitau kami akan procide ke pihak atasan....pastu beredar dari
situ...hihihi... Disebabkan kami deal ngn kedai yang berada dlm shopping mall
maka...Step ketiga terus ke counter aduan shopping mall untuk buat aduan detail
tentang kedai tersebut.
Ini sgt2 membantu untuk pihak
shopping mall pantau kegiatan kedai tersebut, tulis terperinci apa yang nk
diadukan tu...kemudian submit borang aduan ke counter utama...remember counter
utama ye...jgn dihanta kat staff2 kat shopping mall tu...karang x ada siapa nk
ambil kes kamu tu..hihihihi
Balik rumah, bertenang...terus
tuliskan aduan pada pihak HQ kedai tu...bagitau semua yang anda tidak puas hati
tu...disini gunakan nama staff kedai tu tadi...catatkan nama staff tersebut..ha
details tau...hihihi..
Step kelima sekarang
nie...Buat aduan pada product yang anda nak claim warranty tu...mcm Fiza, Fiza
beli product Sony, so terus adu pada pihak sony customer service. Open ticket.
hihihihi
Boleh juga guna fesbuk/IG to complaint. Tp...biarlah beradap. Sebab nak mintak hak kite. Jangan serang wall diorg. Bak kata pepatah, "Indah budi kerana bahasa"
Kemudian, setelah semua step
diatas buat...kte tawakkal...Doa moga Allah permudahkan semua urusan tuntutan
kte nie tadi....(Kene usaha dulu kan baru tawakkal) hihihihi...ingat tu..hihihi
Tidolah dgn tenang, tunggu
keesokkan harinya....ha ambik, berduyun2 call masuk dari semua pihak
kehkehkeh.... bagitau cuma masalah utama saje...jgn dicampur aduk ngn perasaan,
nie bukan Fiza yang handle, nie En.Somi yang handle...kalo Fiza yang handle
call tu semua dah kene bebel org tu...semua emosi masuk...tahap dewa dewi tahap
ke-18...kehkehke..mujur lah En.Somi yang handle...memang dia respon pada
masalah utama sahaja...
Ingat lagi tak masalah utama
Fiza (entry Apa nak buat kalo kene tipu???)
- Layanan pekerja yang kurang
sopan, tanpa ambil tahu kes kami langsung. Cuma balas kata x boleh tuntut..kene
ada bekas jugak..
- Tuntutan warranty memory
card tu
Itu 2 masalah utama kami..Jadi
jgn nk masuk unsur2 masalah lain..hihihi... Memandangkan kes kami nie memang
benar kami dipihak yang benar, Pihak HQ kedai tadi terus mintak staff dia call
kami dan minta maaf dan dtg kembali ke kedai untuk replacement for new memory
card...Alhamdulillah...
Malam tu jugak kami ke kedai
tersebut dan mendapat new memory card...yeah... Jika masalah ini tak selesai
lagi, ada beberapa step yang akan En.Somi buat...
Buat aduan pada (Tribunal Tututan Pengguna Malaysia -TTPM di bawah kementerian KPDNKK) dan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), En.Somi cuma sempat call diaorg sahaja... step nya mudah saja, Untuk Tribunal Pengguna, boleh buat online atau dtg ke cawangan berhampiran. Cuma perlu isi borang dan sediakan bukti2 dengan secukupnya. Surat untuk hadir ke mahkamah akan diberi dan perlu di sign. Kalau PPIM, kene buat report polis dulu. Tu sajalah step yang kami buat...pesanan Fiza pada yang mengalami masalah yang sama...cuma satu, jangan pernah takut untuk tuntut hak sendiri. Anda dipihak yang benar...tapi kalo anda sah-sah dipihak yang salah...jgn nak mandai2 buat step Fiza nie...Fiza tak tanggung ye...ahaks...(gurau saje)
Kalau semua tak jalan, ada cara lain. Ajak Ayahanda Rani Kulop wat report polis. KIPIDAP!!!! Confirm viral. hihihihihi
TQ sharing riana. berguna sangat ni.
ReplyDeletecaption last tu ..hehehehe tapi betul la kan kalau ayahanda mesti viral..
Kan Ros...hihihihi ;-)
Deletewahh.. ada jugak jadi macam tu ya, kak.. setakat ni belum Lissa lalui lagi.. kalau ada masanya nanti, InShaaAllah Lissa ingat tips akak ni.. hehe nice share, kak :D
ReplyDeleteMinta2 dijauhkan dari Lissa ye...ameen.
DeleteVery good :)
ReplyDeleteAssalamualaikum, singgah ptg di sini, dan selamat tahun baru pada semua.. ;)
ReplyDeletetips baik kak
ReplyDeleteBW sini .. nk mntak tlong pilihkan
ReplyDeletehttp://najwazahid94.blogspot.my/2016/01/pilihkan-definisi-atau-puisi-please.html
Tq sis, share mklumat ni. Mana nk thu kut2 terjadi kn. Hehe
ReplyDeleteharap2 lepas ni takde la terjadi lagi pada sis.. by the way salam perkenalan daripada deeba.. deeba follow sini
ReplyDeletehai ! selamat tahu baru .
ReplyDeleteain datang singgah sini :)
Salam sis,
ReplyDeletedah sihat ke?
Sy tag sis tuk segmen ni
http://noradzwatyrokkafella.blogspot.my/2016/01/birthday-segment-bloglist-blogwalking.html