Muka Surat

Wednesday, 24 January 2018

Sambil cerita terberi resepi Nasi Minyak oleh k.pijah

Semangat nak memasak kemain lagi tau.....Niat dihati nak buat nasi Bariani tau....balik je ambik anak2 dari sekolah....terjerit, terpekek, terlolong, nyuruh demenye mandi, solat, cepattttttttt!!! macam orang tak sioman kalo dengar....hihih. tapi kalo aku nie tak buat macam nie, sah sah demenye tak bergerak....bila kat sekolah tau sendiri waktu bila nak makan, waktu bila nak solat zohor....sempat aje....bila kat umah automatik kene ibu jerit dulu baru buat....arghhhhhhhh "Delima ibu pijah" kehkehkeh

oh cerita pasal nasi bariani, lepas je Alisha selesai semua tugas....zassss jerit lagi "Kak, tolong ibu ambik daun pandan dalam 4 helai ye.....sekarang, ibu nak masak nasi nie" hahahah panjang ok arahan ibu....siap ditanya lagi "apa ibu? daun pandan? berapa helai ibu?" uolls rasatak apa k.pijah rasa? kahkahkah dah bagi arahan penuh tadi, dia tak ambil perhatian......arghhhh jenis k.pijah, k.pijah takkan jawap...hahaha k.pijah tau dia dengar dan saje nak berinteraksi ngan k.pijah....tak kose nak layan dia....dia kuat mengusik tau...last2 sampai je Daun Pandan 4 helai tu atas meja.bertuah punye anak.....belajar mana lah perangai kuat menyakat dia tu? eh ibu baik tau...kehkehkeh...(orang nakal tak ngaku diri dia nakal kan) hihihi

oh nasi Bariani....hihihi dah siap lah bahan power k.pijah nie

Beras basmati 2 pot, dibasuh dan direndam selama 15 minit....lepas tu toskan beras tadi.
*Bawang merah kecik 3 ketul, diracik halus
*Bawang putih 3 ketul, diracik halus
*Halia secoit dihiris
Kuib pati ayam seketul
Daun Pandan dibasuh dan dibelit, disimpul
*Bunga Lawang 2,bunga cengkis 6,buah pelaga 4,kulit kayu manis skit
Santan pekat dalam 3 senduk nasi...hahaha.
Magerin 2 sudu makan
Minyak masak 3 sudu makan
Serbuk Bariani (3 sudu makan)

Bahan nak cecantik, pewarna kuning telur, kismis, gajus digoreng tanpa minyak.

Cara nye mudah je.....panaskan minyak dan magerin tu....(tujuan guna skit minyak masak tu sebab kte tak mau magerin tu hangus) bila dah cair magerin dan minyak masak tu, uolls tumis bahan * tu...bila dah naik bau...wangi, boleh lah masukkan serbuk bariani tu....tumis dia isi skit air....malangnye k.pijah LUPA NAK ISI, maka nasi nie adalah nasi minyakkkkkk, bukan nasi bariani....hahahaah
lepas dah tumis tu, naik bau n minyak...uolls masukkan santan dan kuib pati ayam tadi...pastu goreng skali ngn beras basmati tu.....kemudian masukkan air secukupnye dan masukkan skali daun pandan. tutup api dapur..angkat periuk nasi dan masukkan dlm rice cooker.....biar dia masak dan sejuk.

Bila nasi dah masak dan sejuk, ambik gajus dan kismis tadi masukkan kedalam nasi dan gaul perlahan2 dan dah gaul tu, titiskan secara rawak pewarna kuning telur.....biarkan...siappppppp

Punyelah kalut, lupa nak isi rempah bariani...huhuhuhu
 Pastu k.pijah buat lah kari ayam, acar timun dan goreng papodem tu ha...itu jelah kesahnye...hahaha.sedap juga makan nasi minyak...hihihi

4 comments :

  1. sedapnya nasi minyak...

    psssttt terima kasih join Segmen Nak URL Blog #33. Blog anda ada di http://www.mialiana.com/2018/01/senarai-url-blog-33.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh yeke Mia Liana...Alhamdulillah. terima kasih tau...

      Nanti mia buat ye nasi minyak...makan kenduri tak puas...masak sendiri boleh makan byk2 kali...hihihi

      Delete

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan jejak... Jemput datang lagi ;)

Click Meeeeeee

Best blog diorg nie...Jom terjah!

Sumber BW saya yang utama ;)