Muka Surat

Friday, 4 September 2015

Bagaimana nk cekalkan diri dlm melakukan solat???

Assalamualaikum semua.... erm persoalan saya nie mcm mudah kan? mcm (eleh, ini pun nk cite ke?) ermmm bagi saya penting sgt... Saya terbaca artikal tentang ini, maka terdetik mahu sharekan buat kawan2 semua...hihihihi persoalan nye mudah, mengapa kte rasa liat, tertangguh2 nk solat, malas, susah??? ha rasa jek mcm tu kan...kadang dah nk abis waktu, kejap lah kejap lah....sudahnye lewat dah solat nye... mcm mana nk buat diri kte nie alert pada panggilan azan? ikhlas dlm menunaikan solat, malah khusyuk dalam solat (susah nk dpt nie bagi saya lah) huhuhu bagaimana nk tetapkan hati? 

Pernah ke terpikir yang sebenarnye hati kte dah rosak bila ada perasan yg saya sebutkan diatas tu?Sebenarnye, ia bukanlah benar2 rosak namun ianye lebih kepada kosong, gelap, dan hilang... kalo pernah terdetik didlm hati kte nie, "eh, hati aku nie dah rosak ke?" maka percayalah yang Allah masih sayangkan kte, masih mahukan kte untuk menuju kejln yg benar... pupuklah hati kalian dgn perasaan yang selalu inginkan penambah baikan dlm diri... 


Bagaimana kte nk pupuk hati kte nie? Allah Maha pengasih lagi Maha penyayang... maka apa yg perlu kalian lakukan? cukup mudah cukup praktikal, berzikirlah... Subhanallah sebanyak mana yang kalian termampu... dgn berzikir inilah cara paling mudah dan berkesan untuk kte sentiasa mengingati Allah, bila kte ingat Allah...Allah lebih dan lebih2 lagi ingat kte... Insyaallah... lebih terkesan lagi, kte paham maksudnye... "Maha Suci Allah" ... Kte cuba nilai kelemahan diri kte, kte cuba hayati kebesaran Allah. 



Solat kte tu boleh diibaratkan seperti Jigsaw Puzzle, untuk sempurna solat itu perlulah kte lengkapkan ia satu persatu, langkah pertama dgn sentiasa mengingati Allah... cukup mudah kan... keduanye, paham perkara asas dlm solat...ditambah dgn memahami setiap maksud dlm solat, dari maksud perbuatan dan maksud bacaan, boleh merujuk pada yang pakar... ketahuilah saya pun masih belajar dari masa ke semasa....kalo ada salah silap silalah tegur ye... ingat mengingati, siapa lagi yg sudi ingatkan saya kalo bukan anda2 semua, saudara seislam saya?


Ibn al-Qayyim pernah menyatakan, "Dalam hati terdapat kekerasan yang hanya boleh dilembutkan dengan mengingati Allah. Jadi si hamba perlu merawat kekerasan hatinya dengan berzikir kepada Allah."

"Ketahuilah, dengan berzikir kepada Allah, hati kita akan lebih tenang." (Surah Ar-Ra'd ayat 28)

Tanamkan didalam hati untuk sentiasa berubah kearah kebaikan, moga Allah sentiasa merahmati kte semua... Itu sahajalah pembacaan yang saya baca tadi yang saya fikir, boleh disemadikan disini buat ingatan tuk diri sendiri juga...Moga kte akan sentiasa memperbaiki solat kte.


Nota kaki: Gambar atas ehsan Mr.Google...hihihi

No comments :

Post a comment

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan jejak... Jemput datang lagi ;)

Click Meeeeeee

Best blog diorg nie...Jom terjah!

Sumber BW saya yang utama ;)