Muka Surat

Thursday, 11 February 2016

Babat masak lemak cili api bersama cendawan tiram

Assalamualaikum semua sahabat2....wahhh lama nya tak bersiaran yek....hanya mengintai2 dari jauh saje...ahaks... bz amat lah this week...huhuhuhu... ngalahkan Fiza pulak yang beraya walaupun moyang2 Fiza dedulu ada berbangsa cina namun cucu cicit nie tak sambut dah raya cina...hihihihi... ;-)
Rupa babat lembu...hihihi...[Gambar ehsan Wiki how]

Cendawan Tiram [Gambar ehsan Google]

Ok skang tibe masa nak soal uolls semua....kamu...kamu...kamu...sambiltunjukgedik-gedik...kahkahkah... pernah tak makan babat(perut lembu yang tuala tu), dimasak dengan cendawan tiram? hihihihi Fiza telah menderhakakan resepi asal babat dimasak bersama rebung... kannnnnnnn slalu org mkn babat ngn rebung kan? masak lemak...hahahah nie disebabkan dlm umah nie x berapa nk mkn rebung...maka terpaksalah Fiza tukar itu resepi....sapa yang sama situasi mcm Fiza boleh lah mencubanya....hihihihi...sedap jugak...boleh lah kehkehkeh... tapi kalo ikutkan masak ngn rebung lagi best kan? hihihihi kalo nk masak babat saje...mcm krik...krik...krik..krik..kan...hihihi

Hahaha....jgn kecam tau...nie rupa babat yang dimasak ngn cendawan tadi...rasa boleh lah...hahahah ;-)
 Eh apa dia??? nak resepi...amboiiii yeye yek Fiza nie ye...maaf tau kalo x sedap..kahkahkah...meh nk show off skit resepi...sama lebih kurang mcm masak lemak biasa....

Sediakan babat:-

  1. Potong babat ikut suka kawan2 nk panjang ke pendek ke beso ke kecik ke...
  2. Sambil merebus dia, rasalah keliatannya dari masa ke semasa ikut kesukaan kawan tau...nk liat tara mana.
  3. Lepas dah ok, kawan2 bolehlah tapiskan babat tu...sedia tuk dimasak lemak.
Bahan-bahan masak lemak:-
  1. *Bawang Merah (3 ketui)
  2. *Halia (sebesar ibu jari jek)
  3. *serai (sebatang)
  4. *cili api (5 ulas jek Fiza guna sbb bebudak nie nk makan sama)
  5. *santan (sekotak)
  6. *ikan bilis (secubit aje)
Bahan bertanda * wajib dikisar.... hoi nie keje mudah nie...ngn santan2 Fiza kisarkan..kahkahkah... lepas dah kisar...tuang dalam periuk dan masakkan...sampai mendidih...masukkan bahan dibawah
  1. Babat (yang direbus awal tadi)
  2. Serai (sebatang dititik)
  3. Asam keping (sekeping)
  4. Cendawan tiram (2 plastik, ikut suka nk byk mana)
 Pastu masak lah together gather... ahaks...buh lah garam ke perisa ke...sedap nyum..nyum...nyum...
 
Ok dia nie memang nk nyebuk jek manjang...pantang sua camera..kehkehkhe
 
Ha pastu, bila dah makan...bagi depa mkn Jelly bear nie..kehkehkeh...
Oklah, tu je bebelanku tuk hari nie... ;-) Jumpa esok pula ye...kehkehkeh

8 comments :

  1. Saya pon kurang makan rebung yang dah rendam tu.. xtahan bau dia. Kalau saya makan pun, rebung yang baru cabut tu.. Tapi KL mana nak dapat.

    ReplyDelete
  2. salam sis,
    kalo dekat sini kitorang panggil berubut hehe...btw sy tag sis dekat sini
    http://noradzwatyrokkafella.blogspot.my/2016/02/first-giveaway-by-shazhoniee.html

    ReplyDelete
  3. waduhh nampak gaya kena pi cari makanan kat dapur gini...lapar tengok gamabr masakan kak fiza...

    ReplyDelete
  4. wah sedapnya.. hehehe

    shawal datang singgah sini.. :)

    jemput join GA Shawal.. ^^

    http://akubukaninnocent.blogspot.my/2016/02/daebakfebruary.html

    ReplyDelete
  5. Salam sis.....nampak sedaplah sis....tapi MD belum pernah lagi makan babat sis...

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan jejak... Jemput datang lagi ;)

Click Meeeeeee

Best blog diorg nie...Jom terjah!

Sumber BW saya yang utama ;)