Muka Surat

Friday 6 November 2015

Experimen "Kaya Harta"

Salam Jumaat buat semua.....

Rindu dekat uolls semua...hihihihi kalo ada yg rindu saya...Alhamdulillah, yang tak rindu tu....hihihihi x pelah....(sedey) eh jgn hover sgt ye...perasan sendiri ek...hihihihi...

Mesti ramai dah yg pernah terbaca tentang Khairul Ezuwan yang telah viral kot skang nie kan....dia telah pun membuat satu ujikaji tentang keinginan manusia zaman sekarang ini terhadap kekayaan harta... agak memeranjatkan result yang diperolehi kan???pernah terbaca kan?dan saya sendiri pun personally sedey dgn kesimpulan yg diperolehi, memang zaman sekarang nie manusia mudah sgt tertipu kan.... sebut saja saya kaya, saya byk harta, terus org percaya dekat org tu 100% kan...huhuhu...

Nie ada sedikit kesimpulan dari experimen yg telah dilakukan oleh Khairul Ezuwan, pada yang terlepas...meh saya copy paste skit apa yang beliau nyatakan.

Cfeb 
Bila terbaca status sebegini, orang ramai berpusu-pusu menurunkan komen "Saya nak tahu" bagi mengetahui rahsia mencapai kemewahan dalam hidup yang diidam-idamkan selama ini

Dalam masa 20 minit sahaja, status tersebut menerima sebanyak hampir 600 komen. Malangnya, apa yang menyedihkan Khairul Ezuwan adalah hakikat bahawa orang kita terlalu mudah mempercayai sesuatu perkara tanpa usul periksa.

Status tersebut sebenarnya hanya satu helah yang Khairul Ezuwan gunakan bagi melihat reaksi orang ramai terhadap pendedahan rahsia kejayaan. Ternyata, ramai orang yang terlalu mudah tertipu dengan propaganda kekayaan harta dunia.

501f

Dengan itu, Khairul Ezuwan dapat menyimpulkan sikap orang kita dalam 17 kesimpulan iaitu: 

1. Lebih 6,000 likes, lebih 3,100 komen dan 275 shares.
2. 85% menulis ingin tahu, 10% menolak, 5% memerli.
3. Berhati-hati kepada orang yang menonjolkan harta hingga tidak masuk akal untuk menarik perhatian orang lain atas tujuan sesuatu ke arah kepentingan.
4. Ada yang berkata, "Kami saja nak tahu, bukan kena bayar pun." 
Daripada bermula ingin tahulah scammer akan merancang kepada step yang seterusnya. Daripada 100 orang, mungkin 10 orang akan terjerat.
5. "Kami mempunyai asas yang kuat, tak akan mudah terpedaya."  
Jangan lupa orang yang kuat ilmunya dengan agama juga ada yang akhirnya mengikut ajaran sesat.
6. "Kami cuma nak tahu sebab nak siasat sama ada betul atau tidak." 
Lihatlah sejarah sontotan teragung emas sebelum ini berapa ramai golongan profesional bijak pandai yang tersontot, berapa ramai yang dah siasat dan mengkaji hingga tahap pakar, akhirnya tertipu juga.
7. "Kami nak jumpa dan dengar penjelasan Tuan Sendiri terlebih dahulu." 

Berapa ramai hari ini yang tidak percaya dengan sesuatu skim, datang berjumpa especially di syarikat berkenaan jadi terpesona. Ingat!! Penipu ada strength yang luar biasa. Masakan tidak nak jadi penipu kalau tak ada strength untuk meyakinkan. Kalau betul anda semua kental, kenapa masih ramai yang terjebak walaupon dah hantar 'CSI' menyiasat.
8. "KEY dah ada NAMA , dah ada PENGIKUT sebab tu ramai percaya bila KEY yang tulis, KEY dah trusted." 
Penipu tidak datang terus menipu, mereka akan membina kredibiliti terlebih dahulu. Jika tidak mampu mereka akan gunakan booster seperti gelaran Dato', Ustaz, Pakar, Jutawan. Selain iitu mereka akan mencelah dalam inner circle orang-orang yang ada nama untuk mendapatkan tempias pengaruh untuk assuming as a trusted person. 
9. "Saya cuma nak tahu." 
Scammer boleh reka-reka cerita dan akhirnya nak tahu selanjutnya kena bayar satu amount yang besar. Kerana perasaan ingin tahu menebal, sanggup korbankan duit akhirnya dapatlah cerita-cerita basic atau cerita theory yang boleh direka.
10. "Awak tunjuklah geran, emas & duit awak." 
"Datanglah seminar advance dulu, bayar dulu kalau nak saya tunjuk." Akhirnya dalam seminar berbayar, "Takkan saya nak tunjukkan semua rumah-rumah saya, banyak sangat tu." Bawak la keluar 2 biji geran rumah yang ada. Emas? "Takkan saya pikul 11kg kehulu-kehilir." Duit dalam akaun. "Tak berani Saya nak tunjuk, kang Nanti orang aim saya". Tak rasa basah ke?
11. Berpuluh-puluh PM (personal message) terima, antaranya 
"Ceritalah macam mana awak boleh dapat tu semua dalam 9 tahun." Scammer akan menyorokkan ilmu supaya dapat grab profit dari mangsa (suka merahsiakan ilmu). Bayar dulu baru bagitahu. Lepastu letakkan fee yang mahal. 
12. Tulisan 'Saya nak tahu' tidak putus hingga walaupon ramai dah beritahu status ini adalah social experiment. 
Ini membuktikan, walaupon ramai yang dah menasihati, terus masih ramai yang terjebak kerana malas buat homework dan malas membaca. Persekitaran mempengaruhi untuk sama-sama terjebak.
13. Yang telus, proven itu ramai yang membuat seminar bagi membantu orang ramai turut berjaya.
Tetapi berhati-hati di celah-celah mereka. Ada yang menyusup mengambil kesempatan dari kelemahan emosi orang ramai. Mereka tidak menggunakan ilmu, Tetapi hanya bermain emosi kebendaan serta gelaran. Ini kelemahan ramai orang.

14. "Panggil LHDN siasat."
Orang kaya dan mempunyai harta yang banyak seboleh-bolehnya menyorokkan nilai harta mereka kepada umum, lagi-lagi abang LHDN yang memerhati. Umumnya bila declare banyak pada umum, orang hanya akan tanya macam mana dapat tu. Mereka tak tanya mana bendanya. Banyak sangat cemana nak tunjuk. Nampak permainan mereka? Sebab tu kena declare 3 tan emas. Kalau 3 kilo orang nak tengok bukti.
15. "Kami cuma nak mencari jalan keluar dari tekanan ekonomi sekarang, mana tahu ini membantu."
Scammer akan muncul kepada orang yang mencari penyelesaian, contohnya penerima VSS, MSS, berpencen yang mana mereka ini orang yang mencari sesuatu untuk kelangsungan hidup dan mempunyai duit di tangan. Income yang dicari, disedut hingga kering tak berisi oleh sang scammer.

16. "Saya awal-awal dah tak percaya."  
Ya, memang anda terlepas, tapi anda yakin keluarga & rakan-rakan anda yang lain tidak boleh jadi mangsa? 
17. Menampakkan kebanyakan orang hanya mengharapkan jawapan yang keluar dari pihak scammer tanpa buat sebarang research. 
 Buktinya, 30 minit selepas status tunjuk 'HARTA' itu, saya telah up status baru menyatakan cerita harta itu dusta semata. Hasilnya berlarutan hingga beribu-ribu komen tetap nak tahu. Pelik kan. Menunjukkan juga mudahnya scammer cari mangsa.

Saya juga berharap dari kesimpulan yang saya buat melalui social experiment ini dapat menyedarkan orang ramai jangan mudah terpedaya dengan kelicikan scammer Mereka sangat-sangat licik dan tiada belas kasihan. Anda rela diri anda, keluarga anda, rakan anda jadi mangsa? Share lah hasil eksperimen ini kepada orang ramai supaya mereka semua dapat alert dan tidak mudah menjadi mangsa sang scammer. Saya tahu scammer marah betul dengan tulisan saya ni. Anda tak perlu terasa jika anda bukan di kalangan mereka.

Senang - senang je ditipu kan....scammer nie memang tertawakan kte lah jawapnye...diorg mudah jek buat duit, Takut kan dgn kesimpulan yang dibaca diatas tu...huhuhu...memang semua org mahukan kekayaan tapi ingatlah....kekayaan tu takkan datang bergolek kecuali kamu memang dari keturunan mak ayah memang dah sedia jutawan....selain dari itu, mari lah kte sama2 "BERUSAHA" namun hati2, jgn mudah tertipu dgn mende yang mcm nie...

Jgn mudah gelap mata dgn duit...memang terlalu byk sekarang nie scammer mcm nie...memang diorg nie dah study dulu kte nie sebelum depa "rasuk" kte...berhati2 ye semua kawan2 termasuk lah saya....kalo kawan2 nampak saya terjerumus 1 hari nanti, ingatkan saya kembali....huhuhuhu...takut sgt2. Nauzubillah...

Itu saja perkongsian hari ini dan terima kasih buat Says atas perkongsian artikel diatas nie...saya memang copy and paste dari sana sbb takut tersalah menyampaikan makluamat sebenar. Hihihihihi...



3 comments :

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan jejak... Jemput datang lagi ;)

Click Meeeeeee

Best blog diorg nie...Jom terjah!

Sumber BW saya yang utama ;)